Alla inlägg under juli 2015

Av Caroline Ljungdahl - 16 juli 2015 22:14

Dagens födelsedagstårta! 15 bitar. Denna tårtan var riktigt rolig och pillig att pyssla med! Det svåra med den var väl att veta vilken färg dinosaurierna skulle ha. De skulle föreställa några speciella dinosaurier, men på Google har de olika utseende.. Trots att de föreställer samma. Olika färg och olika mönster... Jätteförvirrande.
Tårtan är iaf fylld med vaniljkräm och en jorgubbskompott.

Av Caroline Ljungdahl - 12 juli 2015 10:58

Dessa födelsedagståror innehåller hallonkompott,och blåbärsmousse. Täckta med marsipan.
De var väldigt uppskattade! Flickan som fick tårtorna ringde mig strax efter hon ätit dem och sa; "tack så jättemycket för tårtorna du gjorde till mig, de är jättefina och jättegoda! Tack så mycket."

Det där gjorde min dag! Sån respons! Då blir man glad ;)

Recept:
Hallonkompott; en halv påse frysta hallon och en skvätt socker. Koka.

Blåbärsmousse med vit choklad;
4 dl grädde
300g vit choklad
4 gelatinblad
2dl Blåbärsylt. (borde tagit puré ist)
6 äggulor
Vispa 3 dl grädde.
Värm den sista dl tillsammans med chokladen.
Blötlägg gelatinbladen och smält försiktigt i mikron.
Häll i gelatinet i den smälta chokladen. Rör i en äggula åt gången. Och till sist sylt/puré. Vänd ner den vispade grädden och låt stå i kyl i minst 1,5 Tim innan du fyller tårtan.

Av Caroline Ljungdahl - 5 juli 2015 22:08

Doptårtor fyllda med hallonkompott,lemoncurd och grädde.

Av Caroline Ljungdahl - 5 juli 2015 22:03

2 st 10bitars bröllopstårtor.
Fyllda med passionfruktmousse och vit chokladmousse. Täckta och dekorerade med marsipan.

Passionfruktmousse:
4st blad gelatin
6st äggulor
300g vit choklad
4dl vispgrädde
8 passionfrukter

Smält chokladen i 1dl grädde. Smält gelatinbladen försiktigt i mikron. Rör i gelatinet lite i taget. Vispa i en äggula i taget och tillsätt sedan passionfrukten. Kyl i 1,5 Tim innan du fyller tårtan.
Den var riktigt god! Den godaste jag ätit Jag
faktiskt!!

Presentation


hej jag heter Caroline och älskar att baka! jag är 20 år och är utbildad bagare/konditor. på fritiden ägnar jag min tid år att tillverka lite mer speciella och detaljerade tårtor än vad man får göra på jobbet. du är välkommen att beställa om du är sugen p

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards