Alla inlägg under mars 2015

Av Caroline Ljungdahl - 27 mars 2015 17:12

Idag fick vi en beställning på converse skor-tårta i skolan, jag och Emma satte genast igång och detta blev resultatet!
Två tårtor fyllda med hallonsylt,vaniljkräm och hallonmousse.

Av Caroline Ljungdahl - 3 mars 2015 14:13

jag har aldrig vågat smaka på en cheescake förut för jag tycker att namnet får det att låta så äckligt.. men idag smakade jag på en, det var trots allt jag som hade gjort den så klart jag ska smaka! och den var supergod! väldigt lätt och krämig, inte alls som jag hade tänkt mig. :)

här har ni receptet på denna underbara skapelse! så att ni också får smaka :)

detta blir en stor plåt med hög kant (som på bilden), men det går att dela receptet utan problem. för en 24cm form skulle jag nog dela på tre.

 


recept

400g äggula

600g socker

200g vatten

40g gelatin

1750g cream cheese

1250g vispgrädde


1 paket digestive kex

125g smör


koka upp socker och vatten till en sockerlag. när den när 110c kan du börja vispa äggulan. när sockerlagen når 126c häller du i den i äggulan som fortfarande vispar. smält gelatinet, vispa creamcheesen mjuk, vispa grädden i en annan skål till den får mjuka toppar.

vispa ihop 1/4 av creamcheesen med gelatinet, vispa i resten. rör i 1/4 av grädden, rör i resten.

smällt smör och blanda med krossade kex. häll ut smeten på de krossade kexen som är tryckta mot botten av formen. frys.


glase


500g aprikossylt

166g smak(saft,puré)

16g socker

5-6g pektin


blanda socker med pektin. koka upp sylten med smaken, tillsätt de torra ingredienserna och kyl. sila genom sil eller kör i matberedare. klart.



Presentation


hej jag heter Caroline och älskar att baka! jag är 20 år och är utbildad bagare/konditor. på fritiden ägnar jag min tid år att tillverka lite mer speciella och detaljerade tårtor än vad man får göra på jobbet. du är välkommen att beställa om du är sugen p

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards