Direktlänk till inlägg 22 oktober 2015

Trästubbe-tårta!

Av Caroline Ljungdahl - 22 oktober 2015 23:32

En tårta som ser ut som en stubbe, perfekt om man vill ha ett litet höst tema på fikat! Och så kan man piffa till det lite med svampar och troll, kanske en hustomte om du har lust för det!

Här har ni iaf en kort beskrivning på hur du enkelt kan pyssla ihop en ätbar trästubbe ;)

Först gör du en tårtbotten, vilken som helst (hög ska den vara). Jag gjorde en i choklad med olika färger i mitten.

Gör "rötter" utav en annan tårtbotten eller sockerkaka. Antingen skär du fina bitar eller så smular du sönder kakan, rör ihop med lite fyllning eller smörkräm, och formar rötter som du sätter fast. Sedan spacklar du tårtan med smörkräm eller ganash.( Något som stelnar i kylen). Sedan kyler du tårtan i några minuter.

Kavla ut en beige eller ljusbrun massa (jag använde sockerpasta) och skär i cirklar. Jag använder marsipanverktyg för bästa resultat. Lägg den sedan på toppen och släta ut.

Lägg ihop små korvar av en mörkare nyans och sätt ihop. (jag gjorde detta direkt på tårtan,men det går bra att göra det på bordet först) sedan använder du marsipanverktygen för att jämna ut och få det att se lite mer verkligt ut :)

Har massan svårt för att fastna på varann? Pensla då på lite Vatten eller ätbart lim. Äggvita funkar också bra :)

Klar! Sedan är det dags för detaljer!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Ljungdahl - 7 april 2017 11:37

När jag fick i uppgift att göra den här tårtan, googlade jag hur mycket som helst. För att hitta en steg för steg beskrivning eller liknande. Det fanns ingen. Så nu har jag gjort en egen för er andra som en dag kanske kommer behöva en. Steg för...

Av Caroline Ljungdahl - 6 mars 2017 16:55

     

Av Caroline Ljungdahl - 6 mars 2017 16:53

     

Av Caroline Ljungdahl - 31 januari 2017 11:56


Denna tårtan är fylld med chokladmousse, vaniljkräm och grädde. Struken med vaniljsmörkräm och täckt av sockerpasta. Helt nötfri enligt kundens önskemål. Frozen tema med inspiration från en bild som kunden skickat i förväg. ...

Presentation


hej jag heter Caroline och älskar att baka! jag är 20 år och är utbildad bagare/konditor. på fritiden ägnar jag min tid år att tillverka lite mer speciella och detaljerade tårtor än vad man får göra på jobbet. du är välkommen att beställa om du är sugen p

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards